En søgeordsanalsye er – som navnet så fint antyder – en analyse af søgeordene i din branche og en metode til at udvælge de meste relevante søgeord til din SEO-strategi. Du kan bruge forskellige værktøjer til at undersøge, hvilke ord og sætninger din målgruppe anvender, når de søger efter produkter eller tjenester som dine – fx Ahrefs, Eye10 og Google Keyword Planner.
Med effektiv brug af søgeord får du:
-
- Højere placeringer på søgemaskinerne
- Øget organisk trafik og flere relevante besøgende
- Bedre forståelse for din målgruppe
Du kan se søgeordsanalysen som fundamentet for hele din SEO-strategi; onsite og i forbindelse med linkbuilding.
Med en søgeordsanalyse kan du:
-
- Målrette din indholdsstrategi
- Forbedre brugeroplevelsen
- Konkurrere effektivt
En søgeordsanalyse er altså ikke bare en liste over ord og sætninger. Det er en strategisk tilgang til at forbedre din synlighed på nettet.
Hvis du selv vil udarbejde din søgeordsanalyse, kan du med fordel læse artiklen ”Guide til søgeordsanalyse – find de rette søgeord”, hvor jeg gennemgår mine favoritværktøjer og trin for trin beskriver, hvordan du laver en søgeordsanalyse.
Hvad indeholder en søgeordsanalyse?
Når søgeordsanalysen er færdig, står du tilbage med en rapport, der inkluderer:
-
- En struktureret liste over de mest relevante søgeord og søgefraser ift. din målgruppe
- En oversigt over hvor mange gange hvert søgeord bliver søgt på månedligt
- En vurdering af konkurrencen for de respektive søgeord
- En oversigt over din egen sides nuværende rangering for de udvalgte søgeord
- En fornemmelse for brugerens søgeintention (information eller køb)
Med en grundig søgeordsanalyse har du et solidt grundlag for at optimere din SEO-strategi og skabe indhold, der rammer plet hos din målgruppe. Det er en investering, der betaler sig ved at styrke din online tilstedeværelse og hjælpe dig med at nå dine mål.
Hvad er et godt søgeord?
Står du med en lang liste over søgeord, kan det virke uoverskueligt at udvælge de vigtigste – for hvad er et godt søgeord? Grundlæggende er et godt søgeord relevant for din forretning, har mange månedlige søgninger og fører til flere konverteringer.
Relevans
Relevans handler både om dig og dine besøgende. Et søgeord skal være relateret til dine produkter eller tjenester for at være relevant, og det skal matche søgeintentionen. Høj relevans sikrer, at de besøgende er interesserede i det, du tilbyder, og derfor er mere tilbøjelige til at konvertere.
Når du skal vurdere relevansen i forhold til dine besøgende, handler det om at kigge på, om du rent faktisk leverer det, de søger efter. Du skal kunne tilfredsstille behovet eller besvare spørgsmålet bag søgningen – Google sigter nemlig efter at levere de mest relevante resultater.
Søgevolumen
Når man taler om søgevolumen, refererer det til antallet af gange et bestemt søgeord bliver søgt på inden for en given periode, typisk en måned. En høj søgevolumen indikerer, at mange mennesker søger efter det pågældende ord eller sætning.
Du kan lave en grovsortering af dine søgeord ved at sætte en minimumsgrænse for volumen – fx 100 søgninger/måned. Husk dog, at søgeord med en høj volumen ofte også har en høj konkurrence. Er du i en nichebranche, hvor søgningerne er få, men hvor hver enkelt salg har en høj værdi, kan du også overveje at inkludere søgeordet.
Det er også værd at overveje den langsigtede værdi af et søgeord. Selvom det har en lav søgevolumen, kan det hjælpe dig med at opbygge autoritet, synlighed og relevans inden for dit felt.
Hvad er longtail søgeord?
Longtail søgeord er længere og mere specifikke søgefraser, der består af tre eller flere ord. Selvom de har en lavere søgevolumen end de kortere og mere generelle søgeord, kan de være meget værdifulde for din SEO-strategi af flere årsager:
-
- Der er ofte mindre konkurrence på longtail søgeord
- Longtail søgeord er mere specifikke og har derfor ofte en højere konverteringsrate
- Lange søgefraser gør det muligt at producere målrettet og yderst relevant indhold
Eksempler på longtail søgeord kan være: ”Pris på installation af solceller i København”, ”Bedste støvler til vandretur i regnvejr” eller ”Opskrift på glutenfri chokoladekage med mandelmel”.
Vil du have uddybet parametrene for et godt søgeord, kan du med fordel læse artiklen “Hvad er et godt søgeord?“, hvor jeg kigger lidt nærmere på netop det.