Forside » Styrk din kommunikation med ikke-testen

Styrk din kommunikation med ikke-testen

af | aug 19, 2024 | Copywriting

Når du skriver tekster – uanset om det er webtekster eller tekst til trykte medier – skal du sikre, at dine budskaber er præcise og troværdige. En effektiv metode til at teste budskabet er gennem den såkaldte “ikke-test”.

Ikke-testen hjælper dig med at identificere og eliminere svage udsagn og floskler, så din kommunikation står stærkere og mere overbevisende. Den kan nemlig afsløre, om dine budskaber falder igennem som vage og generiske.

Hvad er ikke-testen?

Ikke-testen er en teknik, hvor du tilføjer ordet “ikke” til dine udsagn for at se, om de reelt siger noget om dig og din virksomhed (som læseren ikke allerede vidste). Hvis et udsagn stadig giver mening, når du tilføjer “ikke”, kan det tyde på, at det er vagt eller generisk, og at det derfor kan forbedres. Forestil dig ikke-testen som et spejl, der reflekterer svaghederne i din tekst, så du kan se, hvor den mangler præcision og konkretisering.

Det lyder lidt floffy, det ved jeg. Eksempler som ”Vi har fremragende kundeservice” eller ”Vores produkt er brugervenligt” er klassiske sætninger, som reelt ikke siger noget om virksomheden. Nå, så I er professionelle? Det regnede jeg også med. I brænder for at hjælpe mig? Fedt – det er også det, jeg betaler for. Det er udsagn, der er så generelle, at de ikke fortæller noget specifikt om afsenderen, og det afslører ikke-teksten:

    • Vi har ikke fremragende kundeservice
    • Vores produkter er ikke brugervenlige

Ingen virksomhed ville nogensinde bruge ovenstående udsagn om sig selv i deres markedsføring. Det er dét, ikke-testen kan – den kan afsløre, om budskaber er så vage, at de ikke skiller sig ud eller giver en konkret grund til, at læseren skal vælge din virksomhed frem for en anden.

For at gøre dine budskaber stærkere, skal du være konkret og præcis. Lad os bruge de to eksempler fra før.

Original: ”Vi har fremragende kundeservice.”

Konkret: “Vores kundeservice svarer på dine henvendelser inden for 24 timer og løser 90% af alle sager ved første kontakt.”

Originalt: ”Vores produkt er brugervenligt”

Konkret: “Vores produkt kan installeres på under 5 minutter uden teknisk viden.”

Målet med at konkretisere dine udsagn er at formulere budskaber, der ikke kan modsiges så let, og som derfor er mere overbevisende.

Fordele ved ikke-testen

Præcision og troværdighed er nøgleordene, når du skal formulere dit budskab, så det sætter sig fast hos modtageren. Lige præcis det kan ikke-testen hjælpe med, og der følger flere fordele i kølvandet på teknikken:

    • Når du eliminerer vage udsagn, bliver dine budskaber klarere og lettere at forstå.
    • Mere præcise og konkrete udsagn øger din troværdighed, da de virker mere ærlige og gennemtænkte.
    • Skarpe budskaber fanger læserens opmærksomhed og holder dem engageret i din tekst.

At skrive gode og troværdige tekster kræver, at du konstant evaluerer og forbedrer dine budskaber. Ikke-testen tvinger dig til at konfrontere og eliminere svage og generiske udsagn, så du sikrer, at dine tekster ikke bare kommunikerer det, de skal, men også overbeviser og engagerer dine læsere.

Camilla Skøtt – sød og charmerende (og en badass tekstforfatter)

Skrevet af Camilla Skøtt

Her på siden deler jeg ud af gode råd til, hvordan du kan gøre dine tekster mere levende og få din hjemmeside til at ranke højere.

Mit mål er at gøre det uforståelige lidt mere forståeligt.

Vil du have de gode råd serveret direkte i dit feed på LinkedIn (sammen med andet lækkert fra branchen), så finder du mig her:

VIDEN OG VÆRKTØJER TIL DIG

Bedre tekster, bedre SEO

Tal direkte til din læser

Tal direkte til din læser

At skrive tekster, der taler direkte til din læser, er en af de mest effektive måder at skabe en stærk og personlig forbindelse på. Det er ikke bare en teknisk detalje; det er en strategi, der kan løfte din kommunikation fra middel til exceptionel. Hvad er direkte...

Læs højt-teknikken: Favoritten over dem alle!

Læs højt-teknikken: Favoritten over dem alle!

Når du arbejder med tekstforfatning, er det nemt at blive fanget i detaljerne og miste overblikket over det overordnede budskab. En simpel, men effektiv metode til at sikre, at din tekst er klar og præcis, er at læse den højt for dig selv. Teknikken kan virke banal,...

Skab genkendelse med nyhedsbreve

Skab genkendelse med nyhedsbreve

Nyhedsbreve er et effektivt værktøj til at skabe vedvarende kontakt med dine (potentielle) kunder. De giver dig mulighed for at kommunikere til din målgruppe lige der, hvor de tjekker ind hver dag – nemlig i deres indbakke. Selvom nyhedsbreve ikke er en ny...