Forside » Find din tekstforfatter – stil de rette spørgsmål

At vælge den rigtige tekstforfatter er afgørende for et godt samarbejde, og det kan være en svær opgave at finde den rette. Det er ikke kun ordene, der tæller – det er den værdi, tekstforfatteren skaber for både dig og din målgruppe.

Med andre ord handler det ikke bare om at finde en person, der skriver godt, men også om at finde en, der forstår din virksomhed, dine mål og din målgruppe. En professionel tekstforfatter tager sig tid til at sætte sig ind i din virksomhed, hører, hvad du siger, forstår det essentielle og strukturerer dine tekster, så de formidler budskabet klart og præcist.

Her er tre vigtige overvejelser, du bør gøre dig, inden du træffer dit valg:

    • Hvilken baggrund har tekstforfatteren?
    • Hvordan foregår samarbejdet med tekstforfatteren?
    • Hvordan afregner tekstforfatteren, og hvad er prisen?

Når du stiller de rigtige spørgsmål, kan du vælge din kommende tekstforfatter på det rette grundlag. For én ting er de tekster, der skal skrives nu og her – noget andet er de tekster, der skal skrives fremadrettet. Finder du den rigtige tekstforfatter, vil du opdage, at vedkommende bliver mere og mere værd, jo længere tid samarbejdet varer.

Doodle tegning af et mødebord set ovenfra

Hvilken baggrund og erfaring har tekstforfatteren?

“Tekstforfatter” er ikke en beskyttet titel. Før du indgår et samarbejde, kan du derfor med fordel spørge ind til vedkommendes baggrund og erfaring med tekstforfatning.

Uddannelser som journalist eller cand.mag. kan være en fordel, men en lang uddannelse er ikke et kvalitetsstempel i sig selv. Mange uddannelser er overvejende teoretiske, eller de kan være specialiseret i en bestemt retning, der ikke har med hverken markedsføring eller søgemaskineoptimering at gøre. Samtidig er tekstforfatning andet og mere end skriveteknikker. Det er også et spørgsmål om at have sans for ord og fortællinger. Du kan derfor sagtens finde en tekstforfatter, der ikke har en formel uddannelse i skrivning, men som alligevel har en naturlig evne og erfaring, der gør vedkommende til en fremragende skribent.

Vil du sikre dig en tekstforfatter, der matcher dine behov, er det en god idé at undersøge vedkommendes erfaring med den type tekster, du skal have skrevet – for eksempel:

En professionel tekstforfatter kan være dygtig inden for alle genrer, eller have særlige styrker inden for et eller flere specifikke områder, så overvej, hvad du har brug for, inden du indleder et samarbejde.

Husk også, at hvis du finder det rette menneske at samarbejde med, så er det måske ikke så vigtigt, om vedkommende har erfaring med lige præcis nyhedsbreve (eller hvad du måtte have brug for). En dygtig tekstforfatter har skriftlig kommunikation som grundevne, og der er nærmest ingen grænser for, hvilke opgaver vedkommende kan løse. Det svære er ikke at skrive et nyhedsbrev, men at lære at skrive i første omgang.

Pointen er, at en god kemi med gensidig tillid og tro på opgaven er vigtigere end opgaven i sig selv. I hvert fald hvis du leder efter en tekstforfatter, der kan blive en fast del af dit team.

Hvordan foregår samarbejdet med tekstforfatteren?

Inden du vælger en tekstforfatter, er det vigtigt at forstå, hvordan samarbejdet rent praktisk vil udfolde sig. Tekstforfattere har forskellige arbejdsmetoder; nogle sender en række skriftlige spørgsmål, mens andre foretrækker et interview enten telefonisk eller personligt. De forskellige metoder kræver forskellige niveauer af engagement fra din side, så find en tekstforfatter, hvis arbejdsmetode passer til dine behov og din tidsplan.

Det er også værd at bemærke, hvordan tekstforfatteren interagerer med dig. Bliver du udfordret, og bliver der spurgt ind til dine tanker og idéer? En dygtig tekstforfatter vil ikke kun skrive det, du gerne vil høre, men også det, der passer til din målgruppe og fremmer dit budskab. Hvis du selv var en erfaren tekstforfatter med en god forståelse for klar og præcis kommunikation, ville du sandsynligvis ikke have brug for ekstern hjælp, så sørg for at finde en samarbejdspartner med en helhedsorienteret tilgang til tekstforfatning. En der skriver det, du har brug for (ikke det du gerne vil høre).

Endelig bør du overveje, om du foretrækker et tæt samarbejde med en selvstændig tekstforfatter, eller om du hellere vil arbejde med et større bureau. Et bureau kan ofte tilbyde en bredere vifte af tjenester i forlængelse af tekstarbejdet, fx annoncering eller grafisk design, mens et samarbejde med en selvstændig tekstforfatter kan give en mere personlig og skræddersyet service.

Som freelancer har jeg fleksibiliteten til at tilpasse mit arbejde efter dine behov. Jeg sætter stor pris på at møde dig personligt, hvis det er muligt, alternativt online, da et fysisk møde og muligheden for at se din virksomhed giver mig et bedre indblik i, hvem du er, og hvilke værdier der driver din forretning.

Når arbejdet er i gang, vil vores primære kontakt foregå via mail og/eller telefon. Det aftaler vi sammen, så vi finder den kommunikationsform, der passer bedst til dig.

Hvad koster en tekstforfatter?

Prisstrukturen er en væsentlig faktor at overveje, når du vælger en tekstforfatter. Der er flere måder, en tekstforfatter kan afregne på:

    • Pris pr. ord
    • Fast pris pr. opgave
    • Aflønning baseret på resultater
    • Tidsforbrug, evt. via klippekort

Selvom det er naturligt at fokusere på prisniveauet, er det ikke altid til din fordel at insistere på en fast pris. For eksempel kan en casehistorie kræve flere interviews end først antaget, eller måske støder tekstforfatteren på aspekter ved din ydelse eller målgruppe, der ikke er fuldt udarbejdet, og som kræver ekstra tid for det bedste resultat.

I en situation med fast pris har tekstforfatteren to valgmuligheder (og ingen af dem er optimale for hverken dig eller tekstforfatteren):

    • at skrive teksten baseret på de nuværende oplysninger uden at stille spørgsmål
    • at stille spørgsmål og bruge ekstra tid på opgaven, hvilket ikke vil blive dækket af den aftalte pris

Derfor er det vigtigt at tage stilling til, hvilken afregningsmetode der bedst passer til din virksomheds behov og den form for samarbejde, du ønsker. Og selvfølgelig notere dig at du sagtens kan bede om et estimeret tidsforbrug.

Husk i øvrigt, at mens billigst kan være rart for pengepungen, er det ikke altid den bedste løsning for budskabet. En åben dialog med tekstforfatteren om forventningerne til arbejdet og afregningen kan sikre, at begge parter er på samme side fra starten.

Camilla Skøtt – sød og charmerende (og en badass tekstforfatter)

Skrevet af Camilla Skøtt

Her på siden deler jeg ud af gode råd til, hvordan du kan gøre dine tekster mere levende og få din hjemmeside til at ranke højere.

Mit mål er at gøre det uforståelige lidt mere forståeligt.

Vil du have de gode råd serveret direkte i dit feed på LinkedIn (sammen med andet lækkert fra branchen), så finder du mig her:

VIDEN OG VÆRKTØJER TIL DIG

Bedre tekster, bedre SEO

Tal direkte til din læser

Tal direkte til din læser

At skrive tekster, der taler direkte til din læser, er en af de mest effektive måder at skabe en stærk og personlig forbindelse på. Det er ikke bare en teknisk detalje; det er en strategi, der kan løfte din kommunikation fra middel til exceptionel. Hvad er direkte...

Læs højt-teknikken: Favoritten over dem alle!

Læs højt-teknikken: Favoritten over dem alle!

Når du arbejder med tekstforfatning, er det nemt at blive fanget i detaljerne og miste overblikket over det overordnede budskab. En simpel, men effektiv metode til at sikre, at din tekst er klar og præcis, er at læse den højt for dig selv. Teknikken kan virke banal,...

Skab genkendelse med nyhedsbreve

Skab genkendelse med nyhedsbreve

Nyhedsbreve er et effektivt værktøj til at skabe vedvarende kontakt med dine (potentielle) kunder. De giver dig mulighed for at kommunikere til din målgruppe lige der, hvor de tjekker ind hver dag – nemlig i deres indbakke. Selvom nyhedsbreve ikke er en ny...